Du er her

Alkoholindustrien utnytter manglende regelverk

I Afrika og Asia markedsføres alkohol som symboler på luksusliv og status.


Alkoholindustrien er en multimilliardindustri. Mange av alkoholprodusentene er del av en håndfull internasjonale selskaper som har sine største markeder i fattige land i Afrika og Asia. Der markedsfører de alkohol som symboler på luksusliv og status. I Norge har vi strenge regler for å unngå at denne industrien påvirker folk til å drikke mer gjennom reklame og annen påvirkning. I andre deler av verden finnes ikke slike regelverk, og dette utnytter disse selskapene.

Noen steder inngår alkoholprodusentene avtaler med myndighetene, slik at produsentene f.eks. får tilgang til vann for å lage alkoholprodukter, samtidig som befolkningen lider av vannmangel.

Kolon er et nettkurs om rusmidler og det å ta gode valg

Du er 0‰ rusopplyst

 

Kolon har to deler. Den første handler om alkohol og hvordan den og andre rusmidler påvirker oss og livet rundt oss. Den andre om hvordan du kan forholde deg til alkohol og andre rusmidler, og ta gode valg for deg selv og omgivelsene dine.

Kolon heter Kolon fordi kolon-tegnet : viser til det som kommer etterpå. Kolon kan hjelpe deg i det som kommer etterpå, altså livet ditt.

Bildefiler

Bilder og modeller, hvis ikke nevnt spesifikt, er levert av Colourbox.com (detaljert kreditering).

Del 1

1. Intro

2. Hva gjør alkohol med deg?

3. Effekter av alkoholbruk

4. Hva er sannheten om cannabisbruk?

5. Ditt personlige valg

6. Del 1 er fullført


Del 2

1. Å drikke eller ikke drikke?

2. Hvem tar dine valg?

3. Hva er viktig for deg?

4. Alkoholindustrien i et solidaritetsperspektiv

5. Hvordan stå for dine valg?

6. Avslutning